Ghidul Cumpărătorului de Aspirator Central

faceți o alegere bazată pe informații!

Sistemul central de aspirare: este subiectul discutat în atât de multe detalii, dar cu atât de puține cunoștințe.

Cu multitudinea de informații disponibile, specificații de performanță, tactici de marketing și informare greșită, nici nu este de mirare faptul că aspiratoarele centrale și mai ales aspiratoarele în general sunt încă înțelese greșit.

Industria mondială a dat naștere multor idei intercalate cu fapte, mituri și legende a ceea ce poate să facă un aspirator central. Acest ghid este realizat pentru a veni în sprijinul dumneavoastră în navigarea prin labirintul de informații. Sunt mulți producători ce fac afirmații exagerate. În plus, există multe definiții și tactici de marketing folosite care nu arată cu acuratețe performanța, calitatea sau valoarea reală.

Următoarea secțiune a acestui ghid vă ajută în exercițiul achiziției unui sistem central de aspirare prin oferirea de informații și introducerea în lumea tehnologiei aspiratoarelor centrale astfel încât să puteți lua o decizie calculată în achiziția și compararea acestora. Indiferent dacă este marca noastră sau altă marcă, veți putea lua o decizie calculată privind achiziția sau comparația aspiratoarelor centrale.

 

 

Care motor este mai bun?

La orice aspirator central, ceea ce contează cel mai mult este motorul! Este inima sistemului de aspirare și în realitate reprezintă ceea ce plătești.

Totuși, nu toate motoarele sunt realizate la fel și specificațiile de performanță a motoarelor nu reprezintă un barometru ce determină dacă un motor este bun sau nu.

Majoritatea producătorilor folosesc ori motoare flow-thru și/sau o combinație de motoare bypass-tangențial cu flow-thru în sistemele lor. Deși performanța în airwați a unui motor flow-thru este de multe ori mai mare decât a unuia tip bypass-tangențial, realitatea este că modelul bypass-tangențial este un motor superior din motive ce vă vor fi explicate pe parcurs.

În ciuda acestor realități, ați fi surprinși de cât de multe branduri de top de aspiratoare centrale folosesc aceste mici motoare flow-thru în aspiratoarele centrale cu prețuri de vânzare crescute. Până la urmă, consumatorul este condiționat să cumpere pe baza airwaților și rar întreabă de tipul de motor. De fapt, foarte puțini fabricanți folosesc cel mai mare motor bypass-tangențial din industrie produs de Ametek/Lamb de 8.4” în modelele lor premium, deși este cel mai mare motor disponibil și dispune de o tehnologie superioară ce crește durata de viață a acestuia.

Totuși, datorită presiunilor în creștere legate de prețuri, tot mai mulți fabricanți aleg motoarele mai ieftine flow-thru și folosesc valorile mai mari ale airwaților ca o tactică de vânzare. Asta pentru că un motor tangențial poate foarte ușor ajunge la un cost de 4 ori mai mare decât a unui motor flow-thru. Așa că, dacă un fabricant nu vă spune ce tip de motor folosește, puteți considera că este un motor ieftin flow-thru. Cereți să vedeți în interior pentru a fi sigur. Sunt banii dumneavoastră și este rațional să știți ce tip de motor este în unitatea pe care o cumpărați.

Consumatorii sunt făcuți să creadă că airwații sunt unitatea de măsură a puterii de aspirare a unui aspirator central. Ce nu înțeleg aceștia este că sunt și alte aspecte ce trebuie luate în considerare. De exemplu, puterea de vacuum are un rol crucial, dacă nu chiar mai important decât cel al performanței de aspirare a unui aspirator central, acolo unde contează cu adevărat… la capătul furtunului de aspirare!

Benjamin Franklin a spus: ”Amarul calității scăzute rămâne mult timp după ce a fost uitat dulcele prețului scăzut”. Cuvinte de un adevăr ce rar a fost rostit. La Cana-Vac, notăm faptul că prețul de vânzare a produselor cu nume de brand de top nu reflectă utilizarea motoarelor mai ieftine, mai puțin performante. Da, aspiratoarele centrale costisitoare cu numele de brand păstrează costurile de fabricare scăzute folosind motoare flow-thru și totuși au prețuri piperate, știind că aceste prețuri nu vor fi puse la îndoială deoarece consumatorul folosește airwații ca indicator primar al performanței și a valorii.

Să nu ne înțelegeți greșit. Motoarele flow-thru nu sunt proaste. Ele nu sunt la fel de bune ca un motor bypass-tangențial în domeniul aspiratoarelor centrale și cu siguranță trebuie să vă așteptați să plătiți mai puțin. Cana-Vac folosește motoare flow-thru în aspiratoarele centrale din gama Ethös™ și, spre deosebire de unii competitori, noi le poziționăm la un preț mai scăzut față de motoarele tip bypass-tangențial din gama premium Signature™. În final, prețul unui motor tangențial foarte mare de 8.4” ajunge ușor la de 4 ori mai mult decât un motor mediu flow-thru.

Motoarele flow-thru chiar oferă performanță ridicată la un preț acceptabil. Dacă aveți o locuință mai mică sau un apartament, dacă nu aveți animale de companie sau copii și/sau nu planificați să locuiți acolo pentru mai mulți ani, investiția mai mică pentru un sistem cu motor flow-thru este posibil să fie cea mai bună alegere pentru nevoile dumneavoastră.

Veți observa ca există sisteme cu motoare flow-thru ce sunt clasificate ca fiind pentru curățenia în locuințe mari de peste 1000 de metri pătrați. Sigur? Da. Dar să vă așteptați să dureze la fel de mult ca un sistem cu motoare tip bypass-tangențial? Nu.

Dacă faceți curățenie frecvent, aveți o locuință mai mare și/sau o familie cu animale de companie și copii, noi recomandăm un sistem de aspirare cu motor bypass-tangențial deoarece sunt realizate pentru utilizare de regim greu și frecvență ridicată.

 

De ce motoarele tangențiale sunt alegerea mai bună?

1) Un motor flow-thru folosește aerul aspirat pentru răcirea internă și nu are un ventilator dedicat pentru răcirea armăturii. Astfel, acest motor folosește pentru răcire aer cu 33% mai cald în medie față de un motor tangențial.

Pe de altă parte un motor bypass-tangențial are un ventilator dedicat de răcire cu aer proaspăt, poziționat deasupra motorului, ce folosește aerul la temperatura ambientală pentru răcire.

 

2) Un motor flow-thru folosește aerul murdar aspirat, încărcat cu particulele ce trec de filtre, pentru răcire. Acest aer contaminat trece direct printre toate componentele aflate în mișcare ale motorului.

Un motor bypass-tangențial folosește ventilatorul separat de aer proaspăt pentru răcirea armăturii motorului, iar aerul contaminat aspirat va fi deviat (bypass) față de componentele motorului și va fi evacuat tangențial. Cu alte cuvinte, aerul încălzit și murdar nu va intra niciodată în contact cu elementele cruciale ale motorului și astfel, este o caracteristică ce prelungește durata de viață a motoarelor tip bypass-tangențial.

3) Armăturile unui motor flow-thru (conform Anatomiei motorului din secțiunea Comparația Motoarelor) este clasificat ca fiind de uz casnic și sunt de dimensiuni mai mici. Aceste armături mici, conform Ametek/Lamb, prezintă intoleranță la abuzul termic și mecanic, spre deosebire de motoarele tip bypass-tangențial. Împreună cu aerul cu temperatura mai ridicată utilizat la răcirea unui motor flow-thru, deficitul devine unul semnificativ.

În schimb, motoarele tip bypass-tangențial folosesc armături pentru utilizare în regim greu.
Un motor Ametek/Lamb de 5.7” tangențial are armături de 3 inch dedicate regimului industrial și chiar și de 7.2” la motorul cu diametru de 8.4”.

 

4) La orice aspirator central, cu cât restricționezi circulația aerului aspirat, cu atât va crește și viteza de funcționare a motorului (acest aspect poate fi observat în fișa tehnică a motoarelor, în tabelul de performanță a motorului, în coloana RPM ce indică viteza de rotație).

 

Ce înseamnă asta pentru un motor flow-thru?
Cu cât viteza de funcționare a motorului va crește, cu atât de mult va crește și temperatura internă a acestuia, admisia complet blocată fiind mortală motorului flow-thru deoarece nu va exista flux de aer pentru răcirea acestuia.

Și de ce este acest aspect atât de important?
Ei bine luați în considerare restricțiile inevitabile de debit ale unui sistem de aspirare central, cum ar fi filtrarea, sistemul de tubulatură, etc., la care adăugați un accesoriu restrictiv cum ar fi cel pentru spații înguste sau inevitabilul furtun ”îndoit” ce oprește foarte eficient toată răcirea motorului flow-thru.

Și aici este partea cu adevărat interesantă. Din moment ce motorul bypass-tangențial folosește un ventilator separat pentru răcire ce se rotește la aceeași viteză cu cea a motorului în sine, când aerul este restricționat în admisie, temperatura internă a motorului va scădea! Aceasta este o trăsătură foarte importantă ce prelungește durata de viață a motorului.

Mai sunt multe motive de natură tehnică pentru care un motor bypass-tangențial este superior unui motor tip flow-thru. Totuși, este de ajuns a spune că dacă doriți să achiziționați un sistem de aspirare central și dacă se încadrează în bugetul dumneavoastră, Cana-Vac vă recomandă să alegeți produsele de la producători realizate cu motoare tangențiale.

 

 

 

 

 

Mărimea contează?

Deși sunt diferite tipuri de motoare, există și diferite mărimi ale acestora. În partea inferioară a spectrului, motoarele flow-thru sunt cuprinse între 4.7 și 5.7 inch la diametrul turbinei. La capătul opus este motorul bypass-tangențial cu turbina de până la 8.4 inch în diametru.

Când veți prospecta un aspirator central și veți compara prețurile de achiziție, acordați o atenție sporită tipului de motor (flow-thru sau bypass-tangențial), dar și asupra diametrului turbinei. Asta vă va ajuta să comparați adevărata valoare, ținând cont de faptul că motoarele mai mari costă mai mult.

Motoarele mai mari sunt concepute pentru utilizarea intensă specifică locuințelor mai mari, unde un sistem central de aspirare va fi folosit pentru o perioadă de timp mai mare. De exemplu, o locuință de peste 1000 de metri pătrați va necesita mai multă curățenie pentru o perioadă de timp de mai multe ore decât o locuință de 200 de metri pătrați. Motoarele mai mari sunt construite mai robust, cu o multitudine de caracteristici proiectate ce le diferențiază de motoarele mai mici. Veți găsi mai multe detalii în secțiunea următoare, Anatomia Motoarelor.

 

Anatomia Motoarelor

Această secțiune oferă o analiză mai în detaliu a anatomiei motorului unei unități centrale de aspirare. Vă va ajuta în a vă familiariza cu termeni pe care este posibil să îi întâlniți când veți compara sistemele centrale de aspirare.

Imaginea alăturată prezintă în partea stângă un motor flow-thru, iar în dreapta un motor bypass-tangențial.

Notă: Numai motorul bypass-tangențial are ventilator dedicat de răcire (1).

Ambele motoare au următoarele elemente în comun:
(2) Periile de carbon (sau cărbunii)
(3) Armăturile
(4) Palele de ventilare (sau palele de turbină). Numărul de pale suprapuse este egal cu numărul de ”stagii” ale motorului. Motorul în 2 stagii va avea 2 rânduri de pale, iar motorul în 3 stagii va avea 3.

 

Motorul bypass-periferic

Pe lângă motorul flow-thru și cel bypass-tangențial, există și un al treilea tip de motor despre care nu prea am vorbit deoarece este întâlnit foarte rar. Acesta se numește motorul bypass-periferic.

Motorul bypass-periferic împărtășește aceleași beneficii cu cele ale modelului bypass-tangențial. Amândouă au răcire dedicată separată de aerul aspirat ceea ce înseamnă că amândouă ar trebui să aibă o durată de viață îndelungată.

Diferența între cele două este modul în care evacuează aerul aspirat. Motorul bypass-tangențial are o conexiune de evacuare ce va fi atașată la tubulatura de evacuare și tobă pentru a elimina aerul departe de motor. Motorul bypass-periferic evacuează aerul aspirat împrejurul motorului.

La Cana-Vac, motorul bypass-tangențial este cel preferat dar și cea mai populară alegere deoarece elimină aerul ventilat încălzit din încăperea motorului, iar aerul aspirat contaminat este eliminat complet din locuință prin evacuarea externă.

 

Fabricanții de Motoare

Ametek/Lamb este recunoscut în general ca fiind cea mai bună alegere pentru aspiratoarele centrale. Așa cum sunt recunoscuți cei de la Briggs & Stratton pentru motoarele mașinilor de tuns iarba, la fel și acest brand inspiră încredere. Cu alte cuvinte, știi că vei primi ceva de calitate.

Ametek/Lamb este singurul fabricant ce produce un motor de 8.4 inch în diametru ce folosește tehnologia Infinity™ Brush ce extinde durata de viață a periilor de carbon ale motorului. Au diverse sortimente de motoare de calitate și este singurul producător de motoare cu diametru de 6.6 inch.

Deși există și alți producători precum Domel (o altă alegere populară), Cana-Vac utilizează numai motoare Ametek/Lamb originale.

 

 

 

Acum că am discutat despre motor – cea mai importantă parte a sistemului central de aspirare, să vă familiarizăm cu o parte dintre cei mai întâlniți termeni folosiți în industrie.

Valorile de performanță prezente în broșuri, de multe ori au o foarte mică importanță într-un sistem de aspirare central. Din nefericire, consumatorii au foarte puține cunoștințe legate de motoarele aspiratoarelor centrale. Ei se bazează în schimb pe valorile de performanță ale acestora, cum ar fi airwații, ca bază a comparației sistemelor centrale de aspirare.

Dacă vă rămâne ceva din acest ghid în sprijinul de a lua o decizie asupra adevăratei valori, ar trebui să fie:
(1) ÎNTOTDEAUNA comparați motoarele
(2) NICIODATĂ nu luați o decizie pe baza airwaților

În principiu, airwații măsoară acel moment perfect în care puterea de vacuum și debitul de aer au valorile maxime la o anumită mărime a orificiului de aspirare. Este calculat folosind următoarea formulă matematică: puterea de vacuum (la orificiu) x debitul de aer (la orificiu) împărțit la 8.5 .

Totuși, problema ce apare dacă vă bazați pe această formulă este că măsurătorile sunt realizate direct la motor, fără restricții precum filtrarea, pierderile de debit cauzate de tubulatură sau pierderile de presiune ce apar într-un sistem de aspirare central normal.

De fapt, singurul mod în care airwații ar putea fi o măsurătoare exactă a performanței unui sistem este dacă măsurătorile ar fi realizate la capătul furtunului de aspirare al unui sistem complet instalat!

Deci, oare asta înseamnă că un sistem cu mai mulți airwați tot va fi mai performant decât unul cu mai puțini airwați? Răspunsul este că … depinde de puterea de vacuum și de debitul de aer măsurate la ”orificiul de funcționare efectiv”.

Inginerii de la Ametek/Lamb au determinat că ”orificiul de funcționare efectiv” (orificiul la care funcționează un sistem de aspirare central normal într-o instalație ”tipică” cu factori de restricție asupra performanțelor) este în medie în jur de 0.625 inch (15.875mm).

Această descoperire schimbă complet valorile airwaților față de cele prezente în broșurile de publicitate. Pentru cei ce doresc și mai multe detalii legate de acest subiect, următoarele informații aparțin fișelor tehnice a două motoare Ametek/Lamb:

Figura 1 aparține unui motor de flow-thru de 5.7” în 2 stagii cu maximul de airwați la 700 (valoarea pe care ați vedea-o publicată în broșurile aspiratorului).

 

Figura 2 aparține unui motor premium de regim greu de 8.4” în 1 stagiu cu maximul de airwați la 675 (valoarea publicată în broșuri).

Primul lucru pe care îl veți observa este faptul că airwații din broșuri diferă foarte mult de airwații efectivi. În acest exemplu, motorul flow-thru îl surclasează pe cel industrial de 8.4 inch. Exact acesta este punctul de vedere pe care dorim să îl scoatem în evidență.

Micile și ieftinele motoare flow-thru pot dispune de aceeași performanță cu cea a echivalentului tip bypass-tangențial, dar nu sunt motoare robuste pentru uz în regim greu. Dacă blocați admisia cu palma, probabil nu veți simți nicio diferență. De fapt, calitatea accesoriului atașat are un impact mai mare asupra performanței de curățare a unei suprafețe decât performanța motorului la capătul furtunului de aspirare.

În concluzie: airwattul este rezultatul unui calcul matematic ce încearcă să desemneze o valoare de performanță în relația dintre puterea de vacuum și debitul de aer. Motoarele ieftine flow-thru pot depăși în performanțe chiar și cel mai mare motor bypass-tangențial folosind aceste calcule, compromisul fiind durata de viață a motorului.

 

 

Ok, am discutat şi am demonstrat că airwaţii specificaţi în broşura unui produs nu reprezintă un bun criteriu de performanţă al unui sistem de aspirare central complet. În schimb, calitatea și longevitatea unui motor vor trebui cântărite în evaluarea costurilor, pe lângă performanțele pretinse.

Există două elemente de performanţă esențiale despre care încă nu am discutat, ce dezvoltă adevărata performanță a unui sistem de aspirare central:

Debitul de aer (airflow), exprimat în CFM (sau metri cubi per minut în sistemul metric)
Puterea de aspirare – sucțiunea (sucction) sau vacuumul, exprimată în inch coloană H2O (sau mm coloana de apa în sistemul metric).

Imaginaţi-vă motorul sistemului de aspirare central precum cel al unui motor cu reacţie. Palele turbinei se rotesc la mii de RPM (rotaţii pe minut) generând o putere de vacuum enormă şi producând un debit de aer imens. Motorul unui sistem central de aspirare funcţionează pe acelaşi principiu.

În timp ce debitul de aer ne arată volumul de aer pe care motorul sistemului central de aspirare îl poate muta, puterea de aspirare ne arată maximul puterii de absorbție a motorului. Acesta se determină prin absorbţia unei coloane verticale de apă de 2″ până la înălţimea maximă în inch, de unde şi termenul de „coloană de apă”.

Graficele de performanță descrise de motorul unui sistem central de aspirare sunt invers proporționale, însemnând că atunci când debitul de aer are valoarea maximă, puterea de aspirare este minimă și viceversa. Termenul de airwatt a fost creat pentru a determina acel punct perfect în care puterea de aspirare și debitul de aer coexistă la orificiul cu cea mai înaltă performanță în grafic. Totuși, la fel ca și informațiile din broșurile de publicitate, valoarea maximă cade în afara orificiului de operare tipic unui sistem central de aspirare funcțional.

Este valabil și pentru puterea de aspirare și debitul de aer. Un aspirator central nu operează la un orificiu de 2 inch unde debitul de aer are valoarea maximă. Și nici nu ar putea aspira ceva la un orificiu blocat de 0 inch unde puterea de aspirare are valoarea maximă.

Precum frunzele ce se plimbă într-o parcare goală, este mișcarea aerului (debitul) ce transportă murdăria în sistemul dumneavoastră central. La fel ca în natură, este diferența de presiune atmosferică (vacuum) ce creează atât mișcarea cât și viteza de mișcare a aerului.

Comparând briza mării cu o tornadă sau un uragan, este diferenţa între a-ti usca rufele şi a-ţi smulge casa din temelii.

Atunci când se reduce mărimea orificiului debitului de aer (cum ar fi utilizarea accesoriului pentru spaţii înguste) rezultatul este creşterea velocității debitului de aer pe măsură ce crește concomitent și puterea de aspirare. Puteți face comparație cu o plimbare între două clădiri foarte înalte într-o zi cu vreme liniştită. La mijlocul distanţei dintre clădiri veţi observa o creştere a vitezei vântului. Acesta se numește Efectul Venturi.

Un ventilator de aerisire a băii poate produce un debit de aer foarte mare comparabil cu evacuarea sistemului central de aspirare. Totuși acest ventilator nu este capabil să genereze suficientă putere de aspirare pentru a învinge rezistența întâlnită într-un sistem de aspirare central tipic. Mai exact, nu va putea genera niciun flux de aer la capătul furtunului de aspirare.

Mai devreme am introdus termenul de „orificiu de funcţionare efectiv”, cel la care inginerii de la Ametek/Lamb au determinat că funcționează motorul unităţii centrale de aspirare într-un sistem central de aspirare tipic.

Pentru a demonstra de ce puterea de vacuum are un rol important în performanța dezvoltată la capătul furtunului unui sistem central de aspirare, inginerii de la Ametek/Lamb au realizat un experiment folosind 3 sisteme:

Sistemul Unu [linia verde] – Un singur motor 116765. Aceasta este linia de control.
Sistemul Doi [linia roșie] – Două motoare 119412 în serie ce nu modifică debitul de aer, dar mărește puterea de vacuum cu aproape 70%.
Sistemul Trei [linia albastră] – Două motoare 119412 în paralel ce nu modifică puterea de vacuum, dar aproape dublează debitul de aer.

Rezultatele sunt evidente.

Plusurile de performanță ale sistemului cu două motoare ce a amplificat debitul de aer au fost combătute de rezistența impusă de furtunul sistemului central de aspirare. A avut cele mai mici rezultate airwatt la capătul de furtun în timp ce creșterea puterii de vacuum a îmbunătățit performanța măsurată la capătul de furtun. Acest aspect este arătat de diferența între linia albastră și cea roșie.

Să privim experimentul acesta altfel. Imaginați-vă furtunul cu care udați grădina. Cu cât este mai mare presiunea – cu atât este un debit mai mare de apă la o viteză mai mare la capătul furtunului. Ca și aspiratorul central, cu cât este mai mare distanța între sursă și capătul furtunului – cu atât este mai mică presiunea apei și debitul.

Totuși, ați pus vreodată degetul peste capătul furtunului de apă? Ce se întâmplă cu viteza cu care țâșnește apa? Crește presiunea și viteza cu care apa iese din furtun crește!

Același lucru este valabil și cu aspiratorul central. Cu cât este mai mare potențialul de vacuum (vacuum în sistemul etanș) al unui sistem de aspirare central – cu atât este mai mare și puterea de a învinge restricțiile sistemului și de a menține debitul de aer și viteza acestuia la capătul furtunului pentru a prelua murdăria.

Concluzie: În timp ce ambele, puterea de aspirare și debitul de aer, sunt necesare într-un sistem de aspirare pentru a muta murdăria, sistemele cu potențialul de vacuum mai mare (vacuum în sistemul etanș) au performanța mai mare la capătul furtunului de aspirare într-o instalație funcțională.

Asta pentru că debitul de aer este limitat în proporție mare de restricțiile unui sistem de aspirare central obișnuit.

Acest aspect poate fi regăsit în experimentul celor de la Ametek/Lamb. Noi recomandăm ca în momentul în care comparați valorile de performanță să luați în considerare și potențialul de vacuum în sistemul etanș. Cu cât vă apropiați de valoarea vacuumului sistemului etanș folosind accesorii restrictive – cu atât va fi mai mare potențialul de velocitate al acelui sistem.

Sistemul dumneavoastră de aspirare central este mai mult decât un aspirator ce oferă putere de vacuum şi de curăţare superioare. Este un aparat electrocasnic integrat ce ar trebui să îl folosiți pentru mulţi ani fără probleme de mentenanță.

Alegerea unui motor longeviv este cheia către un sistem de aspirare fără bătăi de cap ce va avea o durată de viața ridicată. Dar cum rămâne cu întreţinerea? La fel ca majoritatea clienților, odată ce unitatea de aspirare va fi instalată intr-o încăpere precum garajul, subsolul sau camera tehnică, aceasta devine un obiect de care veți uita.

Sigurele momente când vă veţi aduce aminte de unitatea centrală de aspirare va fi atunci când veţi simți o scădere în puterea de aspirare ceea ce înseamnă că trebuie golit recipientul de acumulare sau înlocuit sacul. Unele sisteme însă necesită mentenanţă suplimentară celei ocazionale de golire pentru a asigura funcţionarea optimă.

În opinia noastră, cele mai bune sisteme de aspirare ar trebui să nu necesite mentenanţă şi să poată să funcţioneze ani de zile fără întrerupere. În final nu își dorește nimeni să aibă sarcina murdară de a curăța sau de a înlocui filtrul.

Cât de ușor este de întreținut un sistem central de aspirare?
Dacă unitatea centrală necesită schimbarea sau curățarea filtrelor, puteți lua în considerare și metode de filtrare alternative, ce nu necesită mentenanță. Toată mizeria contaminată pe care o veți aspira, precum bacteriile, cariile, polenul sau pielea exfoliată a animalelor de companie, sunt toate stocate în recipientul de acumulare și pe filtru… ultimul lucru dorit este de a intra în contact cu toate acestea. Abordarea Cana-Vac cu zero mentenanță funcționează astfel încât să nu intrați în contact cu acești contaminanți dăunători.

De ce necesită sistemele de aspirare centrale filtre dacă evacuarea poate fi direcționată către exterior?
Principala funcție a filtrului este de a proteja motorul împotriva particulelor fine de praf dăunătoare, pe care chiar și cel mai performant sistem ciclonic fără filtru le lasă să treacă prin motor, scăzând astfel durata de viață a motorului.

Un alt beneficiu de a avea un filtru instalat în sistemul central: dacă filtrul este destul de eficient, precum filtrele anti-alergeni cum ar fi HEPA, acesta va permite realizarea evacuării la interior precum în garaj, fără a împrăștia praf peste tot. Bineînțeles, cel mai important beneficiu al oricărui sistem de aspirare central este evacuarea la exterior, fiind dovedit prin studii clinice că un sistem central de aspirare reduce simptomele alergiilor!

Cana-Vac folosește o abordare a filtrării pe principiul hibrid, ce devine o alegere tot mai populară în rândul fabricanților, deoarece oferă soluția cu și fără sac de acumulare. Un model hibrid vă va permite să alegeți comoditatea și curățenia oferită de sacul anti-alergeni sau, în funcție de preferințe, să utilizați unitatea fără sac, folosind filtrul secundar.

Cana-Vac folosește filtrul opțional fără mentenanță în modelele Ethös™ și filtrele premium membrană HEPA fără mentenanță în modelele Signature™.

Acest tip de filtrare este cunoscut ca sacul întors sau filtrul cu auto-curățare – deși nu este în totalitate corect. Este denumit cu auto-curățare deoarece atunci când unitatea centrală funcționează, filtrul va urca cu ajutorul absorbției motorului către zona superioară. Când unitatea va fi oprită, filtrul va cădea către recipientul de acumulare, iar orice exces de murdărie va fi detașat în recipient. Acest tip de filtrare flexează pe verticală.

 

 

Eficiența de filtrare


În figurile alăturate sunt ilustrate imaginile microscopice a două filtre. Veţi observa că filtrul din prima figură reţine o particulă mult mai mică decât filtrul din imaginea de mai jos care nu este atât de eficient.

Eficacitatea crescută corelată cu mărimea particulei ne arată procentajul particulelor filtrate. De exemplu o eficienţă de 95% a unui filtru de particule de 0.1 microni înseamnă că 95% din particulele de 0.1 microni sunt reţinute şi restul de 5% trec de filtru. O eficienţă de 99% la particulele de 0.1 microni înseamnă că particulele de 0.1 microni sunt reţinute şi restul de 1% trec prin filtru.

De ce este importat?
Cu cât este mai eficient un filtru, cu atât mai multă protecție va oferi acesta motorului și spațiului în care locuiți. Dacă unitatea are evacuare la exterior filtrarea nu va fi la fel de importantă ca atunci când unitatea centrală va fi instalată la subsol sau în camera tehnică, cu evacuare a aerului aspirat în interiorul încăperii.

 

 

Tipuri de filtrare ale aspiratoarelor centrale

 

Filtrarea cu burete

Aceasta este opțiunea cea mai puțin dorită dar și cea mai ieftină. În mod normal, acest tip de filtrare va utiliza și acțiunea ciclonică pentru a înlătura majoritatea resturilor din fluxul de aer pentru a preveni colmatarea filtrului. Particulele mici neseparate ciclonic vor fi captate de acest filtru.

Pe măsură ce filtrul se încarcă cu murdărie, debitul de aer se reduce, iar sarcina de a detașa și a spăla acest filtru este necesară sau, la un moment dat, înlocuirea.

Astfel, Cana-Vac clasifică acest tip de filtru ca fiind cel mai puțin dorit, cu un scor de 1 din 5 stele.

 

 

Filtrarea pe bază de cartuș

Aceasta este o opțiune superioară în comparație cu filtrul standard de spumă și ar trebui să aibă un debit de aer mai bun.

Ca și echivalentul său din spumă, este posibil să se bazeze pe acțiunea ciclonică pentru a înlătura majoritatea resturilor din fluxul de aer, particulele mai fine fiind captate de filtru. Acest filtru trebuie spălat sau înlocuit. Implică accesul în interiorul unității centrale contaminate și murdare pentru a putea fi înlăturat și mentenanța a fi efectuată.

Cana-Vac clasifică acest tip de filtru la 2 din 5 stele.

 

 

Semi-Ciclonic (filtru ciclonic)

Sisteme ce este posibil să afișeze că sunt ciclonice, dar în realitate implementează filtrele de spumă sau pe bază de cartuș (ca în imaginile reprezentative). Acțiunea ciclonică din acest tip de unități de aspirare este concepută să separe majoritatea resturilor din fluxul de aer aspirat în timp ce filtrul oprește particulele fine să intre în motor. În acest caz, performanța crescută a debitului de aer al unui sistem ciclonic este alterată datorită utilizării filtrului secundar.

Sistemele ciclonice cu filtre secundare necesită în continuare înlocuirea sau curățarea filtrului pentru a menține performanța optimă. Deși această opțiune este mai bună decât utilizarea numai a unui filtru de spumă sau pe bază de cartuș, faptul că utilizatorul are sarcina neplăcută de a realiza mentenanța în murdărie, poate fi intimidant.

Totuși, separarea ciclonică înseamnă posibil o frecvență mai mică de mentenanță, așa că oferim acestei metode de filtrare 3 din 5 stele.

 

 

Filtrarea ciclonică

Foarte puțini fabricanți produc sisteme cu adevărat ciclonice, ceea ce atrage atenția asupra importanței filtrării în sistemele centrale de aspirare.

Sistemele ciclonice nu folosesc filtre și se bazează exclusiv pe acțiunea ciclonică pentru a separa murdăria. Deoarece acestea oferă cea mai mică protecție pentru motor, o cantitate mai mare de murdărie trece prin motor și evacuarea trebuie instalată la exterior. Totuși, deși nu are filtrare secundară, asta nu înseamnă că acest tip de unitate nu necesită mentenanță.

În interiorul unității este o sită protectoare ce previne intrarea in motor a particulelor mai mari ce nu sunt separate de acțiunea ciclonică. Eventualele fibre de țesături sau carpete, părul și orice nu este separat de acțiunea ciclonică se va depune pe sita de protecție și va reduce debitul de aer.

La fel ca filtrele anterioare, mentenanța implică accesul în interiorul unității de aspirare contaminate și curățarea sitei de protecție de fiecare dată când scade debitul de aer aspirat.

Dar când sita de protecție este curată, sistemul ciclonic va oferi cel mai bun debit de aer dintre toate metodele de filtrare. Cu toate acestea, sistemul ciclonic oferă și cea mai mică protecție a motorului.

Din moment ce și acest tip de filtrare vă expune potențialilor contaminanți ai aspiratorului când efectuați mentenanța, împreună cu faptul că trebuie obligatoriu instalat cu evacuare la exterior, Cana-Vac clasifică acest tip de filtrare la 3 din 5 stele, dar îi poate oferi cel mai bun scor pentru performanță.

 

Filtrarea cu saci anti-alergeni

Tehnologia sacilor din celuloză a avansat destul de mult de la sacii de hârtie de acum câțiva ani, murdari și predispuși la rupturi. În scopul acestui sumar, Cana-Vac face referire la noul tip de saci cu structură similară cu a țesăturilor, multistrat, din celuloză, ce rețin marea majoritate a alergenilor și a poluanților. Asta înseamnă că inclusiv când sacul este plin, acesta rămâne curat pe exterior, minimalizând orice contact cu murdăria neplăcută aspirată.

Spre deosebire de alte tipuri de filtrare, nu ești expus prafului contaminat la golirea recipientului de acumulare.

Aceasta este cea mai curată metodă de filtrare. La înlocuirea sacului, practic se înlocuiește și filtrul.

Fiecare unitate Cana-Vac Signature™ vine echipată standard cu un pachet gratuit de 3 saci anti-alergeni.

Din moment ce cu acest tip de filtrare expunerea la contaminanții aspirați este minimalizată și în afară de înlocuirea sacului, nici un alt tip de mentenanță nu este necesar, Cana-Vac clasifică acest tip de filtrare la 5 din 5 stele.

 

Filtrarea cu mentenanță opțională

Numit uneori sacul întors sau filtrul cu auto-curățare, acest tip de filtru flexează sus-jos când unitatea centrală este pornită și oprită. Cana-Vac consideră că termenul de auto-curățare este într-un fel derutant. Acest filtru nu se ”curăță” singur deși, spre deosebire de alte tipuri de filtrare, excesul de murdărie ce este posibil să rămână atașat filtrului este scuturat datorită mișcării verticale.

Acumulările de murdărie pe acest tip de filtru sunt normale si de fapt măresc eficiența de filtrare, deși în detrimentul unei valori foarte puțin mai mici a debitului de aer.

Mentenanța nu este obligatorie acestui tip de filtru. Dar dacă doriți să efectuați mentenanța, nu veți intra în contact cu murdăria. Pur și simplu înfășurați un sac de gunoi strâns peste unitatea centrală și apoi, folosind sacul ca și protecție, scuturați bine filtrul.

Acest tip de filtre sunt permanente și nu vor fi schimbate pe toată durata de viață a sistemului central de aspirare. Totuși, trebuie să verificați manualul utilizatorului pentru a fi siguri.

Aceasta este una dintre cele mai folosite metode de filtrare în sistemele de aspirare centrale. Deoarece nu necesită mentenanță obligatorie și în același timp oferă o bună filtrare, Cana-Vac clasifică acest tip de filtrare la 4 din 5 stele.

 

Filtrarea cu membrana HEPA

Înrudit cu filtrul cu mentenanță opțională, acest filtru efectiv nu necesită mentenanță deoarece este tratat cu o suprafață anti-adezivă.

Aceasta este alegerea preferată a celor ce optează pentru varianta fără sac.

Modelele Cana-Vac Signature™ folosesc aceste filtre HEPA de înaltă eficiență. Acestea sunt căptușite cu un strat anti-aderent ce previne aderarea depunerilor de murdărie la suprafața filtrului.

Din moment ce materialul este o membrană HEPA, acest filtru are o evaluare de performanță de a capta efectiv 99.97% din particulele cu o mărime de 0.3 microni (dimensiunea majorității bacteriilor).

Referințe în microni:
Polen: de la 10 la 1000 microni
Părul uman: de la 40 la 300 microni
Sporii de mucegai: de la 10 la 300 microni

Țineți cont de faptul că tipul unui filtru nu poate fi identificat în baza culorii acestuia.

Din moment ce acest filtru nu necesită nici un fel de mentenanță și oferă cea mai bună filtrare, Cana-Vac clasifică acest filtru la 5 din 5 stele.

 

 

Care motor este mai bun?

La orice aspirator central, ceea ce contează cel mai mult este motorul! Este inima sistemului de aspirare și în realitate reprezintă ceea ce plătești.

Totuși, nu toate motoarele sunt realizate la fel și specificațiile de performanță a motoarelor nu reprezintă un barometru ce determină dacă un motor este bun sau nu.

Majoritatea producătorilor folosesc ori motoare flow-thru și/sau o combinație de motoare bypass-tangențial cu flow-thru în sistemele lor. Deși performanța în airwați a unui motor flow-thru este de multe ori mai mare decât a unuia tip bypass-tangențial, realitatea este că modelul bypass-tangențial este un motor superior din motive ce vă vor fi explicate pe parcurs.

În ciuda acestor realități, ați fi surprinși de cât de multe branduri de top de aspiratoare centrale folosesc aceste mici motoare flow-thru în aspiratoarele centrale cu prețuri de vânzare crescute. Până la urmă, consumatorul este condiționat să cumpere pe baza airwaților și rar întreabă de tipul de motor. De fapt, foarte puțini fabricanți folosesc cel mai mare motor bypass-tangențial din industrie produs de Ametek/Lamb de 8.4” în modelele lor premium, deși este cel mai mare motor disponibil și dispune de o tehnologie superioară ce crește durata de viață a acestuia.

Totuși, datorită presiunilor în creștere legate de prețuri, tot mai mulți fabricanți aleg motoarele mai ieftine flow-thru și folosesc valorile mai mari ale airwaților ca o tactică de vânzare. Asta pentru că un motor tangențial poate foarte ușor ajunge la un cost de 4 ori mai mare decât a unui motor flow-thru. Așa că, dacă un fabricant nu vă spune ce tip de motor folosește, puteți considera că este un motor ieftin flow-thru. Cereți să vedeți în interior pentru a fi sigur. Sunt banii dumneavoastră și este rațional să știți ce tip de motor este în unitatea pe care o cumpărați.

Consumatorii sunt făcuți să creadă că airwații sunt unitatea de măsură a puterii de aspirare a unui aspirator central. Ce nu înțeleg aceștia este că sunt și alte aspecte ce trebuie luate în considerare. De exemplu, puterea de vacuum are un rol crucial, dacă nu chiar mai important decât cel al performanței de aspirare a unui aspirator central, acolo unde contează cu adevărat… la capătul furtunului de aspirare!

Benjamin Franklin a spus: ”Amarul calității scăzute rămâne mult timp după ce a fost uitat dulcele prețului scăzut”. Cuvinte de un adevăr ce rar a fost rostit. La Cana-Vac, notăm faptul că prețul de vânzare a produselor cu nume de brand de top nu reflectă utilizarea motoarelor mai ieftine, mai puțin performante. Da, aspiratoarele centrale costisitoare cu numele de brand păstrează costurile de fabricare scăzute folosind motoare flow-thru și totuși au prețuri piperate, știind că aceste prețuri nu vor fi puse la îndoială deoarece consumatorul folosește airwații ca indicator primar al performanței și a valorii.

Să nu ne înțelegeți greșit. Motoarele flow-thru nu sunt proaste. Ele nu sunt la fel de bune ca un motor bypass-tangențial în domeniul aspiratoarelor centrale și cu siguranță trebuie să vă așteptați să plătiți mai puțin. Cana-Vac folosește motoare flow-thru în aspiratoarele centrale din gama Ethös™ și, spre deosebire de unii competitori, noi le poziționăm la un preț mai scăzut față de motoarele tip bypass-tangențial din gama premium Signature™. În final, prețul unui motor tangențial foarte mare de 8.4” ajunge ușor la de 4 ori mai mult decât un motor mediu flow-thru.

Motoarele flow-thru chiar oferă performanță ridicată la un preț acceptabil. Dacă aveți o locuință mai mică sau un apartament, dacă nu aveți animale de companie sau copii și/sau nu planificați să locuiți acolo pentru mai mulți ani, investiția mai mică pentru un sistem cu motor flow-thru este posibil să fie cea mai bună alegere pentru nevoile dumneavoastră.

Veți observa ca există sisteme cu motoare flow-thru ce sunt clasificate ca fiind pentru curățenia în locuințe mari de peste 1000 de metri pătrați. Sigur? Da. Dar să vă așteptați să dureze la fel de mult ca un sistem cu motoare tip bypass-tangențial? Nu.

Dacă faceți curățenie frecvent, aveți o locuință mai mare și/sau o familie cu animale de companie și copii, noi recomandăm un sistem de aspirare cu motor bypass-tangențial deoarece sunt realizate pentru utilizare de regim greu și frecvență ridicată.

 

De ce motoarele tangențiale sunt alegerea mai bună?

1) Un motor flow-thru folosește aerul aspirat pentru răcirea internă și nu are un ventilator dedicat pentru răcirea armăturii. Astfel, acest motor folosește pentru răcire aer cu 33% mai cald în medie față de un motor tangențial.

Pe de altă parte un motor bypass-tangențial are un ventilator dedicat de răcire cu aer proaspăt, poziționat deasupra motorului, ce folosește aerul la temperatura ambientală pentru răcire.

 

2) Un motor flow-thru folosește aerul murdar aspirat, încărcat cu particulele ce trec de filtre, pentru răcire. Acest aer contaminat trece direct printre toate componentele aflate în mișcare ale motorului.

Un motor bypass-tangențial folosește ventilatorul separat de aer proaspăt pentru răcirea armăturii motorului, iar aerul contaminat aspirat va fi deviat (bypass) față de componentele motorului și va fi evacuat tangențial. Cu alte cuvinte, aerul încălzit și murdar nu va intra niciodată în contact cu elementele cruciale ale motorului și astfel, este o caracteristică ce prelungește durata de viață a motoarelor tip bypass-tangențial.

3) Armăturile unui motor flow-thru (conform Anatomiei motorului din secțiunea Comparația Motoarelor) este clasificat ca fiind de uz casnic și sunt de dimensiuni mai mici. Aceste armături mici, conform Ametek/Lamb, prezintă intoleranță la abuzul termic și mecanic, spre deosebire de motoarele tip bypass-tangențial. Împreună cu aerul cu temperatura mai ridicată utilizat la răcirea unui motor flow-thru, deficitul devine unul semnificativ.

În schimb, motoarele tip bypass-tangențial folosesc armături pentru utilizare în regim greu.
Un motor Ametek/Lamb de 5.7” tangențial are armături de 3 inch dedicate regimului industrial și chiar și de 7.2” la motorul cu diametru de 8.4”.

 

4) La orice aspirator central, cu cât restricționezi circulația aerului aspirat, cu atât va crește și viteza de funcționare a motorului (acest aspect poate fi observat în fișa tehnică a motoarelor, în tabelul de performanță a motorului, în coloana RPM ce indică viteza de rotație).

 

Ce înseamnă asta pentru un motor flow-thru?
Cu cât viteza de funcționare a motorului va crește, cu atât de mult va crește și temperatura internă a acestuia, admisia complet blocată fiind mortală motorului flow-thru deoarece nu va exista flux de aer pentru răcirea acestuia.

Și de ce este acest aspect atât de important?
Ei bine luați în considerare restricțiile inevitabile de debit ale unui sistem de aspirare central, cum ar fi filtrarea, sistemul de tubulatură, etc., la care adăugați un accesoriu restrictiv cum ar fi cel pentru spații înguste sau inevitabilul furtun ”îndoit” ce oprește foarte eficient toată răcirea motorului flow-thru.

Și aici este partea cu adevărat interesantă. Din moment ce motorul bypass-tangențial folosește un ventilator separat pentru răcire ce se rotește la aceeași viteză cu cea a motorului în sine, când aerul este restricționat în admisie, temperatura internă a motorului va scădea! Aceasta este o trăsătură foarte importantă ce prelungește durata de viață a motorului.

Mai sunt multe motive de natură tehnică pentru care un motor bypass-tangențial este superior unui motor tip flow-thru. Totuși, este de ajuns a spune că dacă doriți să achiziționați un sistem de aspirare central și dacă se încadrează în bugetul dumneavoastră, Cana-Vac vă recomandă să alegeți produsele de la producători realizate cu motoare tangențiale.

 

 

 

 

 

Mărimea contează?

Deși sunt diferite tipuri de motoare, există și diferite mărimi ale acestora. În partea inferioară a spectrului, motoarele flow-thru sunt cuprinse între 4.7 și 5.7 inch la diametrul turbinei. La capătul opus este motorul bypass-tangențial cu turbina de până la 8.4 inch în diametru.

Când veți prospecta un aspirator central și veți compara prețurile de achiziție, acordați o atenție sporită tipului de motor (flow-thru sau bypass-tangențial), dar și asupra diametrului turbinei. Asta vă va ajuta să comparați adevărata valoare, ținând cont de faptul că motoarele mai mari costă mai mult.

Motoarele mai mari sunt concepute pentru utilizarea intensă specifică locuințelor mai mari, unde un sistem central de aspirare va fi folosit pentru o perioadă de timp mai mare. De exemplu, o locuință de peste 1000 de metri pătrați va necesita mai multă curățenie pentru o perioadă de timp de mai multe ore decât o locuință de 200 de metri pătrați. Motoarele mai mari sunt construite mai robust, cu o multitudine de caracteristici proiectate ce le diferențiază de motoarele mai mici. Veți găsi mai multe detalii în secțiunea următoare, Anatomia Motoarelor.

 

Anatomia Motoarelor

Această secțiune oferă o analiză mai în detaliu a anatomiei motorului unei unități centrale de aspirare. Vă va ajuta în a vă familiariza cu termeni pe care este posibil să îi întâlniți când veți compara sistemele centrale de aspirare.

Imaginea alăturată prezintă în partea stângă un motor flow-thru, iar în dreapta un motor bypass-tangențial.

Notă: Numai motorul bypass-tangențial are ventilator dedicat de răcire (1).

Ambele motoare au următoarele elemente în comun:
(2) Periile de carbon (sau cărbunii)
(3) Armăturile
(4) Palele de ventilare (sau palele de turbină). Numărul de pale suprapuse este egal cu numărul de ”stagii” ale motorului. Motorul în 2 stagii va avea 2 rânduri de pale, iar motorul în 3 stagii va avea 3.

 

Motorul bypass-periferic

Pe lângă motorul flow-thru și cel bypass-tangențial, există și un al treilea tip de motor despre care nu prea am vorbit deoarece este întâlnit foarte rar. Acesta se numește motorul bypass-periferic.

Motorul bypass-periferic împărtășește aceleași beneficii cu cele ale modelului bypass-tangențial. Amândouă au răcire dedicată separată de aerul aspirat ceea ce înseamnă că amândouă ar trebui să aibă o durată de viață îndelungată.

Diferența între cele două este modul în care evacuează aerul aspirat. Motorul bypass-tangențial are o conexiune de evacuare ce va fi atașată la tubulatura de evacuare și tobă pentru a elimina aerul departe de motor. Motorul bypass-periferic evacuează aerul aspirat împrejurul motorului.

La Cana-Vac, motorul bypass-tangențial este cel preferat dar și cea mai populară alegere deoarece elimină aerul ventilat încălzit din încăperea motorului, iar aerul aspirat contaminat este eliminat complet din locuință prin evacuarea externă.

 

Fabricanții de Motoare

Ametek/Lamb este recunoscut în general ca fiind cea mai bună alegere pentru aspiratoarele centrale. Așa cum sunt recunoscuți cei de la Briggs & Stratton pentru motoarele mașinilor de tuns iarba, la fel și acest brand inspiră încredere. Cu alte cuvinte, știi că vei primi ceva de calitate.

Ametek/Lamb este singurul fabricant ce produce un motor de 8.4 inch în diametru ce folosește tehnologia Infinity™ Brush ce extinde durata de viață a periilor de carbon ale motorului. Au diverse sortimente de motoare de calitate și este singurul producător de motoare cu diametru de 6.6 inch.

Deși există și alți producători precum Domel (o altă alegere populară), Cana-Vac utilizează numai motoare Ametek/Lamb originale.

 

 

 

Acum că am discutat despre motor – cea mai importantă parte a sistemului central de aspirare, să vă familiarizăm cu o parte dintre cei mai întâlniți termeni folosiți în industrie.

Valorile de performanță prezente în broșuri, de multe ori au o foarte mică importanță într-un sistem de aspirare central. Din nefericire, consumatorii au foarte puține cunoștințe legate de motoarele aspiratoarelor centrale. Ei se bazează în schimb pe valorile de performanță ale acestora, cum ar fi airwații, ca bază a comparației sistemelor centrale de aspirare.

Dacă vă rămâne ceva din acest ghid în sprijinul de a lua o decizie asupra adevăratei valori, ar trebui să fie:
(1) ÎNTOTDEAUNA comparați motoarele
(2) NICIODATĂ nu luați o decizie pe baza airwaților

În principiu, airwații măsoară acel moment perfect în care puterea de vacuum și debitul de aer au valorile maxime la o anumită mărime a orificiului de aspirare. Este calculat folosind următoarea formulă matematică: puterea de vacuum (la orificiu) x debitul de aer (la orificiu) împărțit la 8.5 .

Totuși, problema ce apare dacă vă bazați pe această formulă este că măsurătorile sunt realizate direct la motor, fără restricții precum filtrarea, pierderile de debit cauzate de tubulatură sau pierderile de presiune ce apar într-un sistem de aspirare central normal.

De fapt, singurul mod în care airwații ar putea fi o măsurătoare exactă a performanței unui sistem este dacă măsurătorile ar fi realizate la capătul furtunului de aspirare al unui sistem complet instalat!

Deci, oare asta înseamnă că un sistem cu mai mulți airwați tot va fi mai performant decât unul cu mai puțini airwați? Răspunsul este că … depinde de puterea de vacuum și de debitul de aer măsurate la ”orificiul de funcționare efectiv”.

Inginerii de la Ametek/Lamb au determinat că ”orificiul de funcționare efectiv” (orificiul la care funcționează un sistem de aspirare central normal într-o instalație ”tipică” cu factori de restricție asupra performanțelor) este în medie în jur de 0.625 inch (15.875mm).

Această descoperire schimbă complet valorile airwaților față de cele prezente în broșurile de publicitate. Pentru cei ce doresc și mai multe detalii legate de acest subiect, următoarele informații aparțin fișelor tehnice a două motoare Ametek/Lamb:

Figura 1 aparține unui motor de flow-thru de 5.7” în 2 stagii cu maximul de airwați la 700 (valoarea pe care ați vedea-o publicată în broșurile aspiratorului).

 

Figura 2 aparține unui motor premium de regim greu de 8.4” în 1 stagiu cu maximul de airwați la 675 (valoarea publicată în broșuri).

Primul lucru pe care îl veți observa este faptul că airwații din broșuri diferă foarte mult de airwații efectivi. În acest exemplu, motorul flow-thru îl surclasează pe cel industrial de 8.4 inch. Exact acesta este punctul de vedere pe care dorim să îl scoatem în evidență.

Micile și ieftinele motoare flow-thru pot dispune de aceeași performanță cu cea a echivalentului tip bypass-tangențial, dar nu sunt motoare robuste pentru uz în regim greu. Dacă blocați admisia cu palma, probabil nu veți simți nicio diferență. De fapt, calitatea accesoriului atașat are un impact mai mare asupra performanței de curățare a unei suprafețe decât performanța motorului la capătul furtunului de aspirare.

În concluzie: airwattul este rezultatul unui calcul matematic ce încearcă să desemneze o valoare de performanță în relația dintre puterea de vacuum și debitul de aer. Motoarele ieftine flow-thru pot depăși în performanțe chiar și cel mai mare motor bypass-tangențial folosind aceste calcule, compromisul fiind durata de viață a motorului.

 

 

Ok, am discutat şi am demonstrat că airwaţii specificaţi în broşura unui produs nu reprezintă un bun criteriu de performanţă al unui sistem de aspirare central complet. În schimb, calitatea și longevitatea unui motor vor trebui cântărite în evaluarea costurilor, pe lângă performanțele pretinse.

Există două elemente de performanţă esențiale despre care încă nu am discutat, ce dezvoltă adevărata performanță a unui sistem de aspirare central:

Debitul de aer (airflow), exprimat în CFM (sau metri cubi per minut în sistemul metric)
Puterea de aspirare – sucțiunea (sucction) sau vacuumul, exprimată în inch coloană H2O (sau mm coloana de apa în sistemul metric).

Imaginaţi-vă motorul sistemului de aspirare central precum cel al unui motor cu reacţie. Palele turbinei se rotesc la mii de RPM (rotaţii pe minut) generând o putere de vacuum enormă şi producând un debit de aer imens. Motorul unui sistem central de aspirare funcţionează pe acelaşi principiu.

În timp ce debitul de aer ne arată volumul de aer pe care motorul sistemului central de aspirare îl poate muta, puterea de aspirare ne arată maximul puterii de absorbție a motorului. Acesta se determină prin absorbţia unei coloane verticale de apă de 2″ până la înălţimea maximă în inch, de unde şi termenul de „coloană de apă”.

Graficele de performanță descrise de motorul unui sistem central de aspirare sunt invers proporționale, însemnând că atunci când debitul de aer are valoarea maximă, puterea de aspirare este minimă și viceversa. Termenul de airwatt a fost creat pentru a determina acel punct perfect în care puterea de aspirare și debitul de aer coexistă la orificiul cu cea mai înaltă performanță în grafic. Totuși, la fel ca și informațiile din broșurile de publicitate, valoarea maximă cade în afara orificiului de operare tipic unui sistem central de aspirare funcțional.

Este valabil și pentru puterea de aspirare și debitul de aer. Un aspirator central nu operează la un orificiu de 2 inch unde debitul de aer are valoarea maximă. Și nici nu ar putea aspira ceva la un orificiu blocat de 0 inch unde puterea de aspirare are valoarea maximă.

Precum frunzele ce se plimbă într-o parcare goală, este mișcarea aerului (debitul) ce transportă murdăria în sistemul dumneavoastră central. La fel ca în natură, este diferența de presiune atmosferică (vacuum) ce creează atât mișcarea cât și viteza de mișcare a aerului.

Comparând briza mării cu o tornadă sau un uragan, este diferenţa între a-ti usca rufele şi a-ţi smulge casa din temelii.

Atunci când se reduce mărimea orificiului debitului de aer (cum ar fi utilizarea accesoriului pentru spaţii înguste) rezultatul este creşterea velocității debitului de aer pe măsură ce crește concomitent și puterea de aspirare. Puteți face comparație cu o plimbare între două clădiri foarte înalte într-o zi cu vreme liniştită. La mijlocul distanţei dintre clădiri veţi observa o creştere a vitezei vântului. Acesta se numește Efectul Venturi.

Un ventilator de aerisire a băii poate produce un debit de aer foarte mare comparabil cu evacuarea sistemului central de aspirare. Totuși acest ventilator nu este capabil să genereze suficientă putere de aspirare pentru a învinge rezistența întâlnită într-un sistem de aspirare central tipic. Mai exact, nu va putea genera niciun flux de aer la capătul furtunului de aspirare.

Mai devreme am introdus termenul de „orificiu de funcţionare efectiv”, cel la care inginerii de la Ametek/Lamb au determinat că funcționează motorul unităţii centrale de aspirare într-un sistem central de aspirare tipic.

Pentru a demonstra de ce puterea de vacuum are un rol important în performanța dezvoltată la capătul furtunului unui sistem central de aspirare, inginerii de la Ametek/Lamb au realizat un experiment folosind 3 sisteme:

Sistemul Unu [linia verde] – Un singur motor 116765. Aceasta este linia de control.
Sistemul Doi [linia roșie] – Două motoare 119412 în serie ce nu modifică debitul de aer, dar mărește puterea de vacuum cu aproape 70%.
Sistemul Trei [linia albastră] – Două motoare 119412 în paralel ce nu modifică puterea de vacuum, dar aproape dublează debitul de aer.

Rezultatele sunt evidente.

Plusurile de performanță ale sistemului cu două motoare ce a amplificat debitul de aer au fost combătute de rezistența impusă de furtunul sistemului central de aspirare. A avut cele mai mici rezultate airwatt la capătul de furtun în timp ce creșterea puterii de vacuum a îmbunătățit performanța măsurată la capătul de furtun. Acest aspect este arătat de diferența între linia albastră și cea roșie.

Să privim experimentul acesta altfel. Imaginați-vă furtunul cu care udați grădina. Cu cât este mai mare presiunea – cu atât este un debit mai mare de apă la o viteză mai mare la capătul furtunului. Ca și aspiratorul central, cu cât este mai mare distanța între sursă și capătul furtunului – cu atât este mai mică presiunea apei și debitul.

Totuși, ați pus vreodată degetul peste capătul furtunului de apă? Ce se întâmplă cu viteza cu care țâșnește apa? Crește presiunea și viteza cu care apa iese din furtun crește!

Același lucru este valabil și cu aspiratorul central. Cu cât este mai mare potențialul de vacuum (vacuum în sistemul etanș) al unui sistem de aspirare central – cu atât este mai mare și puterea de a învinge restricțiile sistemului și de a menține debitul de aer și viteza acestuia la capătul furtunului pentru a prelua murdăria.

Concluzie: În timp ce ambele, puterea de aspirare și debitul de aer, sunt necesare într-un sistem de aspirare pentru a muta murdăria, sistemele cu potențialul de vacuum mai mare (vacuum în sistemul etanș) au performanța mai mare la capătul furtunului de aspirare într-o instalație funcțională.

Asta pentru că debitul de aer este limitat în proporție mare de restricțiile unui sistem de aspirare central obișnuit.

Acest aspect poate fi regăsit în experimentul celor de la Ametek/Lamb. Noi recomandăm ca în momentul în care comparați valorile de performanță să luați în considerare și potențialul de vacuum în sistemul etanș. Cu cât vă apropiați de valoarea vacuumului sistemului etanș folosind accesorii restrictive – cu atât va fi mai mare potențialul de velocitate al acelui sistem.

Sistemul dumneavoastră de aspirare central este mai mult decât un aspirator ce oferă putere de vacuum şi de curăţare superioare. Este un aparat electrocasnic integrat ce ar trebui să îl folosiți pentru mulţi ani fără probleme de mentenanță.

Alegerea unui motor longeviv este cheia către un sistem de aspirare fără bătăi de cap ce va avea o durată de viața ridicată. Dar cum rămâne cu întreţinerea? La fel ca majoritatea clienților, odată ce unitatea de aspirare va fi instalată intr-o încăpere precum garajul, subsolul sau camera tehnică, aceasta devine un obiect de care veți uita.

Sigurele momente când vă veţi aduce aminte de unitatea centrală de aspirare va fi atunci când veţi simți o scădere în puterea de aspirare ceea ce înseamnă că trebuie golit recipientul de acumulare sau înlocuit sacul. Unele sisteme însă necesită mentenanţă suplimentară celei ocazionale de golire pentru a asigura funcţionarea optimă.

În opinia noastră, cele mai bune sisteme de aspirare ar trebui să nu necesite mentenanţă şi să poată să funcţioneze ani de zile fără întrerupere. În final nu își dorește nimeni să aibă sarcina murdară de a curăța sau de a înlocui filtrul.

Cât de ușor este de întreținut un sistem central de aspirare?
Dacă unitatea centrală necesită schimbarea sau curățarea filtrelor, puteți lua în considerare și metode de filtrare alternative, ce nu necesită mentenanță. Toată mizeria contaminată pe care o veți aspira, precum bacteriile, cariile, polenul sau pielea exfoliată a animalelor de companie, sunt toate stocate în recipientul de acumulare și pe filtru… ultimul lucru dorit este de a intra în contact cu toate acestea. Abordarea Cana-Vac cu zero mentenanță funcționează astfel încât să nu intrați în contact cu acești contaminanți dăunători.

De ce necesită sistemele de aspirare centrale filtre dacă evacuarea poate fi direcționată către exterior?
Principala funcție a filtrului este de a proteja motorul împotriva particulelor fine de praf dăunătoare, pe care chiar și cel mai performant sistem ciclonic fără filtru le lasă să treacă prin motor, scăzând astfel durata de viață a motorului.

Un alt beneficiu de a avea un filtru instalat în sistemul central: dacă filtrul este destul de eficient, precum filtrele anti-alergeni cum ar fi HEPA, acesta va permite realizarea evacuării la interior precum în garaj, fără a împrăștia praf peste tot. Bineînțeles, cel mai important beneficiu al oricărui sistem de aspirare central este evacuarea la exterior, fiind dovedit prin studii clinice că un sistem central de aspirare reduce simptomele alergiilor!

Cana-Vac folosește o abordare a filtrării pe principiul hibrid, ce devine o alegere tot mai populară în rândul fabricanților, deoarece oferă soluția cu și fără sac de acumulare. Un model hibrid vă va permite să alegeți comoditatea și curățenia oferită de sacul anti-alergeni sau, în funcție de preferințe, să utilizați unitatea fără sac, folosind filtrul secundar.

Cana-Vac folosește filtrul opțional fără mentenanță în modelele Ethös™ și filtrele premium membrană HEPA fără mentenanță în modelele Signature™.

Acest tip de filtrare este cunoscut ca sacul întors sau filtrul cu auto-curățare – deși nu este în totalitate corect. Este denumit cu auto-curățare deoarece atunci când unitatea centrală funcționează, filtrul va urca cu ajutorul absorbției motorului către zona superioară. Când unitatea va fi oprită, filtrul va cădea către recipientul de acumulare, iar orice exces de murdărie va fi detașat în recipient. Acest tip de filtrare flexează pe verticală.

 

 

Eficiența de filtrare


În figurile alăturate sunt ilustrate imaginile microscopice a două filtre. Veţi observa că filtrul din prima figură reţine o particulă mult mai mică decât filtrul din imaginea de mai jos care nu este atât de eficient.

Eficacitatea crescută corelată cu mărimea particulei ne arată procentajul particulelor filtrate. De exemplu o eficienţă de 95% a unui filtru de particule de 0.1 microni înseamnă că 95% din particulele de 0.1 microni sunt reţinute şi restul de 5% trec de filtru. O eficienţă de 99% la particulele de 0.1 microni înseamnă că particulele de 0.1 microni sunt reţinute şi restul de 1% trec prin filtru.

De ce este importat?
Cu cât este mai eficient un filtru, cu atât mai multă protecție va oferi acesta motorului și spațiului în care locuiți. Dacă unitatea are evacuare la exterior filtrarea nu va fi la fel de importantă ca atunci când unitatea centrală va fi instalată la subsol sau în camera tehnică, cu evacuare a aerului aspirat în interiorul încăperii.

 

 

Tipuri de filtrare ale aspiratoarelor centrale

 

Filtrarea cu burete

Aceasta este opțiunea cea mai puțin dorită dar și cea mai ieftină. În mod normal, acest tip de filtrare va utiliza și acțiunea ciclonică pentru a înlătura majoritatea resturilor din fluxul de aer pentru a preveni colmatarea filtrului. Particulele mici neseparate ciclonic vor fi captate de acest filtru.

Pe măsură ce filtrul se încarcă cu murdărie, debitul de aer se reduce, iar sarcina de a detașa și a spăla acest filtru este necesară sau, la un moment dat, înlocuirea.

Astfel, Cana-Vac clasifică acest tip de filtru ca fiind cel mai puțin dorit, cu un scor de 1 din 5 stele.

 

 

Filtrarea pe bază de cartuș

Aceasta este o opțiune superioară în comparație cu filtrul standard de spumă și ar trebui să aibă un debit de aer mai bun.

Ca și echivalentul său din spumă, este posibil să se bazeze pe acțiunea ciclonică pentru a înlătura majoritatea resturilor din fluxul de aer, particulele mai fine fiind captate de filtru. Acest filtru trebuie spălat sau înlocuit. Implică accesul în interiorul unității centrale contaminate și murdare pentru a putea fi înlăturat și mentenanța a fi efectuată.

Cana-Vac clasifică acest tip de filtru la 2 din 5 stele.

 

 

Semi-Ciclonic (filtru ciclonic)

Sisteme ce este posibil să afișeze că sunt ciclonice, dar în realitate implementează filtrele de spumă sau pe bază de cartuș (ca în imaginile reprezentative). Acțiunea ciclonică din acest tip de unități de aspirare este concepută să separe majoritatea resturilor din fluxul de aer aspirat în timp ce filtrul oprește particulele fine să intre în motor. În acest caz, performanța crescută a debitului de aer al unui sistem ciclonic este alterată datorită utilizării filtrului secundar.

Sistemele ciclonice cu filtre secundare necesită în continuare înlocuirea sau curățarea filtrului pentru a menține performanța optimă. Deși această opțiune este mai bună decât utilizarea numai a unui filtru de spumă sau pe bază de cartuș, faptul că utilizatorul are sarcina neplăcută de a realiza mentenanța în murdărie, poate fi intimidant.

Totuși, separarea ciclonică înseamnă posibil o frecvență mai mică de mentenanță, așa că oferim acestei metode de filtrare 3 din 5 stele.

 

 

Filtrarea ciclonică

Foarte puțini fabricanți produc sisteme cu adevărat ciclonice, ceea ce atrage atenția asupra importanței filtrării în sistemele centrale de aspirare.

Sistemele ciclonice nu folosesc filtre și se bazează exclusiv pe acțiunea ciclonică pentru a separa murdăria. Deoarece acestea oferă cea mai mică protecție pentru motor, o cantitate mai mare de murdărie trece prin motor și evacuarea trebuie instalată la exterior. Totuși, deși nu are filtrare secundară, asta nu înseamnă că acest tip de unitate nu necesită mentenanță.

În interiorul unității este o sită protectoare ce previne intrarea in motor a particulelor mai mari ce nu sunt separate de acțiunea ciclonică. Eventualele fibre de țesături sau carpete, părul și orice nu este separat de acțiunea ciclonică se va depune pe sita de protecție și va reduce debitul de aer.

La fel ca filtrele anterioare, mentenanța implică accesul în interiorul unității de aspirare contaminate și curățarea sitei de protecție de fiecare dată când scade debitul de aer aspirat.

Dar când sita de protecție este curată, sistemul ciclonic va oferi cel mai bun debit de aer dintre toate metodele de filtrare. Cu toate acestea, sistemul ciclonic oferă și cea mai mică protecție a motorului.

Din moment ce și acest tip de filtrare vă expune potențialilor contaminanți ai aspiratorului când efectuați mentenanța, împreună cu faptul că trebuie obligatoriu instalat cu evacuare la exterior, Cana-Vac clasifică acest tip de filtrare la 3 din 5 stele, dar îi poate oferi cel mai bun scor pentru performanță.

 

Filtrarea cu saci anti-alergeni

Tehnologia sacilor din celuloză a avansat destul de mult de la sacii de hârtie de acum câțiva ani, murdari și predispuși la rupturi. În scopul acestui sumar, Cana-Vac face referire la noul tip de saci cu structură similară cu a țesăturilor, multistrat, din celuloză, ce rețin marea majoritate a alergenilor și a poluanților. Asta înseamnă că inclusiv când sacul este plin, acesta rămâne curat pe exterior, minimalizând orice contact cu murdăria neplăcută aspirată.

Spre deosebire de alte tipuri de filtrare, nu ești expus prafului contaminat la golirea recipientului de acumulare.

Aceasta este cea mai curată metodă de filtrare. La înlocuirea sacului, practic se înlocuiește și filtrul.

Fiecare unitate Cana-Vac Signature™ vine echipată standard cu un pachet gratuit de 3 saci anti-alergeni.

Din moment ce cu acest tip de filtrare expunerea la contaminanții aspirați este minimalizată și în afară de înlocuirea sacului, nici un alt tip de mentenanță nu este necesar, Cana-Vac clasifică acest tip de filtrare la 5 din 5 stele.

 

Filtrarea cu mentenanță opțională

Numit uneori sacul întors sau filtrul cu auto-curățare, acest tip de filtru flexează sus-jos când unitatea centrală este pornită și oprită. Cana-Vac consideră că termenul de auto-curățare este într-un fel derutant. Acest filtru nu se ”curăță” singur deși, spre deosebire de alte tipuri de filtrare, excesul de murdărie ce este posibil să rămână atașat filtrului este scuturat datorită mișcării verticale.

Acumulările de murdărie pe acest tip de filtru sunt normale si de fapt măresc eficiența de filtrare, deși în detrimentul unei valori foarte puțin mai mici a debitului de aer.

Mentenanța nu este obligatorie acestui tip de filtru. Dar dacă doriți să efectuați mentenanța, nu veți intra în contact cu murdăria. Pur și simplu înfășurați un sac de gunoi strâns peste unitatea centrală și apoi, folosind sacul ca și protecție, scuturați bine filtrul.

Acest tip de filtre sunt permanente și nu vor fi schimbate pe toată durata de viață a sistemului central de aspirare. Totuși, trebuie să verificați manualul utilizatorului pentru a fi siguri.

Aceasta este una dintre cele mai folosite metode de filtrare în sistemele de aspirare centrale. Deoarece nu necesită mentenanță obligatorie și în același timp oferă o bună filtrare, Cana-Vac clasifică acest tip de filtrare la 4 din 5 stele.

 

Filtrarea cu membrana HEPA

Înrudit cu filtrul cu mentenanță opțională, acest filtru efectiv nu necesită mentenanță deoarece este tratat cu o suprafață anti-adezivă.

Aceasta este alegerea preferată a celor ce optează pentru varianta fără sac.

Modelele Cana-Vac Signature™ folosesc aceste filtre HEPA de înaltă eficiență. Acestea sunt căptușite cu un strat anti-aderent ce previne aderarea depunerilor de murdărie la suprafața filtrului.

Din moment ce materialul este o membrană HEPA, acest filtru are o evaluare de performanță de a capta efectiv 99.97% din particulele cu o mărime de 0.3 microni (dimensiunea majorității bacteriilor).

Referințe în microni:
Polen: de la 10 la 1000 microni
Părul uman: de la 40 la 300 microni
Sporii de mucegai: de la 10 la 300 microni

Țineți cont de faptul că tipul unui filtru nu poate fi identificat în baza culorii acestuia.

Din moment ce acest filtru nu necesită nici un fel de mentenanță și oferă cea mai bună filtrare, Cana-Vac clasifică acest filtru la 5 din 5 stele.

Fabrica Cana-Vac Canada

Fabrica Cana-Vac

Date Contact

Telefon: +40 735 705 507
E-mail: office@canavac.ro
Program: 09:00 – 17:00 (Luni - Vineri)
Adresa: Bulevardul Mamaia, Nr. 284
Constanța, Județul Constanța, 900545